Lesomschrijving FullGazz

HIIT training staat voor High Intensity Interval training. HIIT is een trainingsmethode die bedoeld is om je prestaties te verbeteren. Dit gebeurt met relatief korte trainingen, waarin je de intensiteit van de training varieert. Door HIIT ontwikkel je je conditie sneller en, als een plezierig gevolg, val je er effectiever door af dan wanneer je alleen cardio trainingen afwerkt. Onderzoek toont aan dat HIIT tot 50% effectiever is in het verbranden van je vetweefsel dan een lage intensiteit training, zoals cardio training. 

Wat doet FullGazz?

Interval training, of HIIT, bestaat al heel lang:, maar het wordt steeds populairder vanwege de effectiviteit en de efficiëntie. In een kortere periode verbrand je namelijk meer calorieën, vergroot je je uithoudingsvermogen, bouw je je spiermassa op en verbrand je effectief vetweefsel, waardoor je vrij snel slanker wordt. Veel mensen zetten HIIT in voor gewichtscontrole en afvallen.

Bij HIIT varieer je de intensiviteit van je training. Dit heet ook wel interval training. Bij een reguliere cardio training, beweeg je een bepaalde periode, zeg een half uur, in hetzelfde tempo op een cardio toestel. Dit kan een roeiapparaat, een hometrainer, een spinning bike of bijvoorbeeld een cross body toestel zijn.

Tijdens een interval verzwaar je het niveau, of trek je een sprint, of doe je het allebei. De interval duurt meestal tussen de 1 en 3 minuten. Hierna volgt een rustperiode van 2 tot 5 minuten, waarin je het oorspronkelijke tempo weer aanneemt. De rustperiode zorgt ervoor dat je spieren weer op krachten kunnen komen. Tijdens een HIIT herhaal de de intervallen meerdere malen.

Waarom is het zo effectief?

HIIT is effectief omdat je je hartslag diverse keren opvoert tijdens de intervallen en weer laat zakken tijdens de rustige onderdelen van de training. Hierdoor kan je lichaam niet wennen aan het tempo, zoals dit wel het geval kan zijn bij cardio trainingen. Hierdoor worden je spieren en je hart sterker en verbetert je conditie. Tevens verbrand je zowel tijdens als na de training meer calorieën.

Het vervelende aan cardio trainingen zoals joggen, fietsen en zwemmen, kan zijn dat je lichaam gewend raakt aan de beweging. Hierdoor kan je lichaam het stress hormoon cortisol aanmaken en daardoor wordt de aanmaak van je vetcellen juist gestimuleerd. Dat is dus niet de bedoeling als je wilt afvallen.

Daarnaast heeft langdurige monotone cardio training een vervelend effect op je spieren. Die worden spieren worden magerder, of kunnen zelfs verdwijnen door de verbranding. Minder spierweefsel betekend minder calorieën verbranden in rust.

Hoe doe je het?

Een HIIT training begint met een warming up. Zorg ervoor dat je lichaam warm is. Een warming up duurt grofweg tussen de 5 en 15 minuten. Dan volgen de intervallen. Doe er tussen de 6 en de 10 in totaal op hoge intensiteit, van 1 tot 3 minuten in lengte. De intervallen gevolgd door gescheiden door een beweging op normaal niveau van tussen de 2 en 5 minuten.

Tijdens die periode kom je weer tot rust, vermindert je hartslag en daalt je ademhaling. Neem in totaal maximaal een uur voor de hele HIIT, inclusief cooling down.

Het is dus de bedoeling dat je niet in patronen blijft hangen. Tijdens de training varieer je van intensiteit en na een week of 6 verander je de training in zijn geheel. Als je dat niet doet, dan gaat je lichaam wennen eraan wennen. Het is belangrijk, voor goede resultaten op het gebied van conditie en afvallen, dat je je lichaam blijft prikkelen. Een HIIT dien je slechts 1 of 2x keer per week te doen.

Het is de bedoeling van intervallen dat je spieren rust krijgen. Na een HIIT heeft je lichaam tot wel 48 uur nodig om te herstellen. Tijdens dat herstel wordt je sterker, verbrand je extra calorieën en verbetert je conditie. De rust is dus belangrijk. Een HIIT wordt wel uitgevoerd tijdens het hardlopen, je trekt dan sprintjes. Maar ze kunnen ook wielrennend, spinnend of roeiend worden uitgevoerd. Of op een crosstrainer, hometrainer, stairstepper en andere toestellen.

Feelgood pass
Wil je kennismaken met de ultime HIiT-les Fulgazz? Vraag de feelgood pass aan. Vul je naam, email en telefoonnummer in en klik op verzenden. Binnen enkele dagen nemen we contact met je op voor een kennismaking.

  • * velden zijn verplicht.

Contact

Sport & Fitness Geldermalsen SFG BV
Rijnstraat 33
4191 CK Geldermalsen

0345581000
Back To Move

Back To Move

Geplaatst op: 2019-09-05

Back To Move Heeft u last van rugklachten? Bij dit programma van 12 weken proberen we een groot deel van de klachten te reduceren of zelfs helemaal van de klachten af tekomen. Bij dit programma bent u onderbege...

Lees meer Meer nieuws
Afslankprogramma

Afslankprogramma

Geplaatst op: 2019-09-02

Nieuw bij Sport & Fitness Geldermalsen! Ons afslankprogramma is zeer geschikt om op een verantwoorde manier aan je gewicht en gezondheid te werken. Sport gedurende 5 weken doelgericht op gewichtsafname, het...

Lees meer Meer nieuws

Om jou zo goed mogelijk te helpen de juiste informatie te vinden, gebruiken we cookies op deze website. Hiermee kunnen we (soms in samenwerking met derden) jouw internetgedrag volgen. Als je verder gaat op deze website, gaan we er vanuit dat je daar akkoord mee bent. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina.